kariera

Zadbaj o swój wizerunek (brand yourself) – jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

 

Poświęciłaś/eś już czas na dopieszczenie swoich dokumentów aplikacyjnych; sformatowałaś/eś CV, wybrałaś/eś odpowiednie zdjęcie i zastanowiłaś/eś się nad opisem swoich obowiązków. Opracowałaś/eś list motywacyjny i wybrałaś/eś kierunek, w którym chciałabyś/chciałbyś rozwijać się zawodowo. Tak przygotowany odpowiedziałaś/eś na ogłoszenie i…. zostałaś/eś zaproszony na rozmowę! Gratulacje! To pierwszy krok w stronę którą wybrałaś/eś.

Za tobą etap tzw. wstępnej selekcji kandydatów. Pracodawca lub rekruter przeprowadza ją w celu wybrania na rozmowę kwalifikacyjną osób, które najbardziej odpowiadają profilowi idealnego kandydata na stanowisko na które aplikowałaś/eś. To pierwszy krok – twoje dokumenty przekonały osobę decyzyjną o tym, że warto z tobą porozmawiać.

Masz więc notatkę z datą, godziną i miejscem spotkania oraz nazwę firmy, nazwisko i stanowisko osoby z którą będziesz rozmawiać (oczywiście sporządziłaś/eś sobie taką notatkę i zapisałaś/eś numer telefonu rozmówcy, prawda?). W dniu spotkania, po prostu ubierz się i idź. Ale wcześniej…

  1. Zastanów się w co się ubierzesz. Podstawowa zasada – ubiór musi być czysty, schludny i dopasowany do stanowiska o które się ubiegasz. Raczej odłóż hawajską koszulę lub neonową sukienkę mini. Pomyśl o branży do której aplikujesz i zastanów się, czy nie obowiązuje tam dress code. Nawet latem zmień sandały, czy (o zgrozo!) klapki, na pełniejsze buty i zakryj brzuch czy ramiona – to oznaka szacunku dla rozmówcy.
  2. Dopasuj makijaż i biżuterię. Mniej znaczy więcej – mocno podkreślone oczy lub usta, czy też gruby łańcuch na szyi mogą odwrócić uwagę twojego rozmówcy od tego co chcesz mu przekazać.
  3. Zabierz dokumenty którymi chcesz się pochwalić. Jeśli masz naprawdę dobre, nieszablonowe referencje od byłego pracodawcy, lub też ukończyłeś kurs który dał Ci wiedzę przydatną nowemu pracodawcy – zabierz te dokumenty i przedstaw je. Przygotuj się na rozmowę na ten temat – twój rozmówca będzie chciał wypytać cię o szczegóły. Nie zasypuj go jednak dyplomami – ich nadmiar może spowodować odwrotny skutek i przedstawić cię w świetle osoby niezdecydowanej, lub po prostu jako kolekcjonera certyfikatów a nie posiadacza wiedzy o której świadczą.
  4. Przygotuj się do rozmowy. Jeśli idziesz na spotkanie z pracodawcą – odwiedź jego stronę w Internecie lub fanpage. Możesz też zapoznać się z opiniami na jego temat ale nie decyduj wyłącznie na ich podstawie – mogą być krzywdzące lub oparte na subiektywnych opiniach. Zapisz pytania które chcesz zadać i zadaj je. Nie obawiaj się notować w trakcie spotkania – twój rozmówca zapewne też to zrobi.
  5. Sprawdź adres spotkania i oszacuj niezbędny czas dojazdu. Sprawdź rozkład jazdy komunikacji, i koniecznie wyjdź wcześniej. Spóźniony kandydat startuje z gorszej pozycji niż ten, który przyszedł na czas -  to sygnał, że punktualność nie jest twoją dobrą stroną a powierzone ci zadania mogą grzęznąć spowalniając cały zespół.
  6. Wyśpij się. To oczywiste :)
  7. Jeśli już spóźnisz się, nie możesz przyjść na spotkanie lub zrezygnowałaś/eś z niego – uprzedź rozmówcę. Pamiętaj, że to jest czas, który rozmówca zarezerwował wyłącznie dla ciebie – zawsze lepiej jest uprzedzić o spóźnieniu lub rezygnacji  (po to zrobiłaś/eś notatkę z rozmowy na której zostałeś zaproszony na to spotkanie, lub masz informację od rekrutera/pracodawcy w mailu) niż nie dać znaku życia. Odwołanie spotkania z odpowiednim wyprzedzeniem pozwoli rekruterowi/pracodawcy zaplanować dzień a ty przedstawisz się jako rzetelny i uczciwy. Nawet, jeśli zrezygnujesz – pozostawisz po sobie dobre wrażenie. Poza tym, nigdy nie wiesz, czy stanowisko na które aplikowałaś/eś lub firma która zaprosiła cię na spotkanie nie zainteresuje Cię ponownie za jakiś czas. Rynek pracy jest nieprzewidywalny, i nie jesteś w stanie określić z całą pewnością, że nigdy nie spotkasz się z osobą która cię zaprosiła. Nie pal za sobą mostów, uwierz, to zawsze procentuje!
  8. Uśmiechnij się i bądź sobą! Powodzenia!